12 maart 2017 - Lenteconcert door het Koor van de Europese Unie o.l.v. Dirk De Moor en Antony Vigneron, ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de ondertekening van Verdrag van Rome (25 maart 1957).

Een concert gewijd aan de Franse vocale muziek uit de 19de en de 20ste eeuw en begeleid door een klein ensemble en 2 orgels. Een bloemlezing van koorwerken van Gounod, Fauré, Franck, Poulenc, Saint-Saëns e.a. leidde naar het orgelpunt; een adembenemende uitvoering van de 'Messe Solennelle en ut dièse mineur' (Op.16) van Louis Vierne. De 2 orgels die hiertoe werden ingezet zijn de Johannus Rembrandt 375, en de Mixtuur Fortissimo 372 (het witte orgel) met als organisten Philippe Fernandez en Maria Vekilova.

Beide orgels werden nauwgezet afgestemd op elkaar en op de veel geprezen en beroemde akoestiek van deze concertzaal. Als passend decor, het helaas in onbruik geraakte Cavaillé-Coll orgel. De precieze afstelling van het Rembrandt-orgel en het witte orgel en hun performante audiosystemen deden dit historische orgel even herleven. Werd de hoop op betere tijden voor dit monumentale orgel aangewakkerd?

 

 

September 2016 - Een geslaagde try-out van onze 'Virtuele Ontdekkingstocht doorheen de Orgelgeschiedenis', in de Kunstacademie te Poperinge. Met een klein maar zeer aandachtig en enthousiast publiek reisden we virtueel van Tsjechië naar Italië, We maakten kennis met de orgelbouwers-familie Silbermann in Zwitserland en Duitsland, we verbleven in Frankrijk bij Aristide Cavaillé-Coll en trokken vervolgens naar Hereford in Engeland.
Maestro Ludo Geloen bespeelde virtuoos de meest diverse orgels en muziekstijlen om te eindigen met een meesterlijke improvisatie op het grote Marcussenorgel te Rotterdam.

Met dit project willen we op een niet-kerkelijke wijze het orgel terug dichter bij de mensen brengen; hier gaat het niet om liturgie of geloof, maar om het orgel, zijn eeuwenlange geschiedenis, en zijn veelzijdige literatuur. We laten kinderen, aspirant muzikanten, kennis maken met het orgel IN de muziekschool of in een andere niet-kerkelijke setting zodat we ons volledig kunnen focussen op de literatuur, de klankrijkdom en -mogelijkheden. Een 8-tal verschillende werken, telkens uit een andere stijlperiode, en telkens op een ander orgel - virtueel - gespeeld laten de toehoorder kennismaken met 400 jaar orgelgeschiedenis. Dit is geen concert maar een ontdekkingstocht met een bijzonder educatief karakter. Met de modernste technieken wordt niet alleen de klank van elk orgel gesimuleerd, maar ook de akoestiek van de kerk waar het orgel zich bevindt. Om de beleving compleet te maken projecteren we tijdens het de uitvoering van de verschillende werken enkele foto's van het orgel dat virtueel wordt bespeeld. Een idee voor de muziekschool of academie in uw buurt? Neem gerust contact !

 

 

17 februari 2017 - Concert met de Stuttgarter Philharmoniker in de geheel vernieuwde Elisabethzaal in Antwerpen. Aan het Witte Orgel, Maestro Peter Van de Velde, kathedraalorganist te Antwerpen

 

 

januari / februari 2017 - Eric Whitacre veroverde de harten van heel Vlaanderen, en werd op zijn beurt halsoverkop verliefd op België én het Vlaams Radio Koor. Het stond dus in de sterren geschreven dat de Amerikaanse superster opnieuw naar ons land zou komen voor een nieuw en uitdagend koorproject !  ‘Had ik dit geweten…!’, zei Eric Whitacre na de eerste repetitie met het Vlaams Radio Koor. Hij was overdonderd door de kwaliteit en flexibiliteit van het koor, en had al meteen een ton aan creatieve ideeën voor nieuwe projecten. De rode draad blijft dezelfde: muziek die beroert, toegankelijk is, en mensen over de hele wereld aanspreekt.  Precies wat die andere grote Amerikaanse componist voor elkaar kreeg: Leonard Bernstein mixte Broadway musicals met symfonieën, en imposante opera’s met subtiel vocaal werk. Een perfecte match dus, tussen twee Amerikaanse muzikale heroes.

De organisatie vertrouwde op Orgelhuis Delobelle om het nagelnieuwe Witte Orgel aan te leveren.

Er vonden 5 concerten plaats, telkens op een verschillende locatie; De Blauwe Zaal in DeSingel, Antwerpen, de Miryzaal van het Conservatorium te Gent, Studio 4 van Flagey te Brussel, de Jezuitenkerk te Lier, en de Predikherenkerk te Leuven. Telkens werd het orgel geplaatst en afgeregeld in functie van de ruimte, en naar de wensen van organist en dirigent.